La Fórmula Màgica
(animació lectora)

Projecte del C.R.A. curs 1999/00


La "Fórmula Màgica" és un llibre de Vicent Marçà. Es tracta del volum 2 de la Col·lecció "A cop de pedal". En aquesta, un escriptor de cada comarca del País Valencià ens conta una apassionant aventura plena de misteri i humor de la colla "a cop de pedal". És una oportunitat única i divertida de descobrir les comarques valencianes de la mà dels nostres escriptors i escriptores.

En aquest cas, "La Fórmula Màgica" ens endinsa per la comarca de la Plana Alta, lloc on estan ubicats els pobles del nostre C.R.A. El Trescaire.

A més del seguiment i tractament del llibre com un aspecte d'animació lectora, tots els alumnes i mestres ens vam desplaçar als màgics indrets que esmenta la novel·la. També vam fer unes cançonetes que anàvem cantant i que feien referència a passatges i indrets dels diversos capítols de la "Fòrmula Màgica"

El resultat de la combinació lectura-dramatització-eixida-cançò fou espectacular. Possiblement siga aquest el llibre del que més se'n recordaran els alumnes que van participar en aquest programa d'animació lectora.

Tot seguit us presentem la proposta de treball amb què encetàrem el pla d'animació lectora i algunes fotos i cançons.

PROPOSTES DE TREBALL

1.- ANTICIPACIONS

(S'adaptaran a cada nivell i cicle)

LECTURA

(La lectura i les activitats es realitzaran simultàniament a mesura que s'aniran llegint els capítols. Es llegiran un o dos capítols a la setmana).

Infantil i 1r Cicle de Primària

Lectura col·lectiva:

Infantil: La mestra contarà o llegirà el capitol.

1r Cicle: Llegiran els alumnes de 2n (i els de 1r segons possibilitats).

Recomposició seqüencia temporal.

Donat un mapa mut de la Plana Alta que assenyalen en cada capítol el recorregut realitzat.

Realitzar un dibuix en relació a la lectura i escriure alguna paraula sobre ell (Infantil).

Ordenar una frase de cada capítol i fer un dibuix (1r Cicle).

Exemples:

1r capítol: El carril-bici

Inaguració del carril-bici Castelló-Benicàssim.

(Castelló-Benicàssim. Inaguració carril-bici del)

2n capítol: La cova de les Meravelles

El gegant Tombatossals va estar a la cova de les Meravelles.

(Tombatossals va estar El gegant Meravelles. de les a la cova)

3r capítol: Ulisses tenia raó

Ulisses va descobrir el Gran Ferdinan.

(Gran Ferdinan. Ulisses el descobrir va)

4t capítol: El primer enigma

Jamal ha trobat la solució.

(trobat solució. ha Jamal)

5é capítol: Més aigua i més misteri

La colla va a l'ermita de Sant Miquel de la Serra.

(Sant Miquel a l'ermita La colla va de la Serra.)

6é capítol: Una festa moguda

Ulisses apareix enmig la pista del circ.

(enmig Ulisses pista la circ. apareix del)

7é capítol: Un desenllaç inesperat

Ferdinan puja dalt del arc.

(puja arc. Ferdinan dalt del)

8é capítol: Tornar a la normalitat

La colla torna a València.

(València. torna La a colla)

2n i 3r Cicle de Primària

Lectura col·lectiva

Donat un mapa mut que assenyalen en cada capítol el recorregut realitzat.

Utilizar tècniques de discussió col·lectiva en oposició a la recitació, ja que pot ajudar a enriquir la comprensió i a reforçar la memòria a llarg termini. En lloc de fer una pregunta, el mestre/a pot:

Demanar informació als ajuntaments sobre les coves i fonts i remetre-la als companys de la resta d'aularis.

Que passaria si....

Inventar un missatge que els portara a un altre lloc. (Pot enviar-se a l'autor)

Completar textos. Exemple:

Text 1:

Ompli els buits en estes paraules:

líquids, perol, crit, gol, vessar, mag, màgica, oberta, tremolar forta.

Una vegada estava a un pas d'aconseguir una _______________ , d'aquelles que mescles diversos ______________ , tu ja m'entens. Tenia la finestra ___________ perquè l'olor era tan_____________ , i el __________ d'un xiquet que havia marcat_______________ em va fer ______________ i vaig ____________ unes gotes fora del_____________.

Text 2:

Completa amb estes paraules:

Cabanes, semicircular, quatre, antiga, creu, arc, Via Augusta, lluny.

A l'____________ s'accedeix pel pla del mateix nom i des de ___________ destaca el perfil ______________. S'hi arriba per _____________ camins que formen la ______________. Un va a _____________. La seua continuació a Vall d'Alba i els altres dos són l'_____________ calçada romana ___________ .

2.- DESPRÉS DE LLEGIR EL LLIBRE

(Tots els cicles i nivells)

Dramatització o teatre d'algun fragment.

Enviar una carta a l'autor per resoldre dubtes (relació amb Paco, Salvador,...) o canvi que ens produiria en algun capítol a l'escriure altres missatges, demanant-li l'opinió.

Realitzar el joc dels possibles itineraris. (Pàg. 14 i 15 de les propostes didàctiques i suggeriments de lectura de "La fórmula màgica".

"A COP DE PEDAL"

UH, A COP DE PEDAL (4)
DOS AGÜELETS. OMPLINT ELS CÀNTERS,
A LA FONT DE LES SANTES,
MENTRE EL GRAN FERDINAN,
BEVIA PER LES MANS.
PEL BOSC ES VA ENDINSAR,
AMB BICI SENSE PEDALEJAR,
LA COLLA A COP DE PEDAL,
SE N'ANÀ CAP A SANT MIGUEL.
I NOSALTRES, PER SEGUIR LA COBLA,
ENS ANIREM CAP A LA POBLA,
I NOSALTRES, PER SEGUIR LA COBLA,
ENS ANIREM CAP A LA POBLA.

Dramatitzant a la Font de les Santes un dels capítols de la Fórmula Màgica

Mestres i alumnes, Coral Trescairana, cantant la cançó "A cop de pedal"

Finalitzada l'eixida, els alumnes d'infantil tornen cap a l'autobús

"MÉS AIGUA I MÉS MISTERI"

PERSEGUINT AL GRAN FERDINAN,
TROBEM LES MARQUES AL FANG,
AMB LA BICI EL VAN VORE I CORRIA,
MÉS QUE UN COTXE, MÉS QUE UN COTXE.
LA GUÀRDIA CIVIL ENS HA ATURAT,
PER FER-NOS A TOTS BUFAR,
COM ACÍ NO FEM RES,
ENS ANIREM CAP A VILAFAMÉS,
COM ACÍ NO FEM RES,
ENS ANIREM CAP A VILAFAMÉS.

"BOLIMINI"

JA HEM ARRIBAT A BOLIMINI,
ON FERDINAN ES VA AMAGAR,
I SI NO TROBEM CAP CIRI,
LA LLANTERNA HAUREM D'USAR (BIS).
LA COVA ES FONDA, FONDA,
NO TE FINAL, FINAL,
L'EXPLORAREM COM CAL,
COM LA COLLA DEL PEDAL (BIS).

Font de Sant Miquel, al terme de la Serra d'En Galceran

Aprofitant la visita a la Serra, vam anar a vore el famós Roure Valencià que esmentà Cavanilles

Entrada de la cova del Bolimini, al terme de Vilafamés. Al seu interior hi ha una curiosa pica amb aigua que s'esmuny de la roca

"L'ARC I LA VIA AUGUSTA”

DAN, DAN, DAN, DARAN, DAN, DAN,
DEN, DEN, DEN, DEREN, DEN, DEN,
DIN, DIN, DIN, DIRIN, DIN, DIN,
DON, DON, DON, DORON, DON, DON
DUN, DUN, DUN, DURUN, DUN, DUN.
DES DE D'ALT D'ESTE ARC,
VOLIA DEIXAR MUTS,
EL GRAN FERDINAN,
A GRANS I MENUTS (BIS).
UN HELICÒPTER EL TIRÀ, PLIF, PLAF, PLIF, PLAF.
TRENCANT-SE LA BOTELLA, CLIN, CLON, CLIN, CLON.
I NO POGUÉ EMBRUIXAR, JE, JE, JE, JE, JE, JE,
NI A ELL NI A ELLA (BIS).
I NOSALTRES PER SEGUIR LA COBLA,
ENS ANIREM CAP A LA POBLA,
EL CAMÍ NO ENS ASUSTA,
ANIREM PER LA VIA AUGUSTA (BIS).
DAN, DAN, DAN, DARAN, DAN, DAN,
DEN, DEN, DEN, DEREN, DEN, DEN,
DIN, DIN, DIN, DIRIN, DIN, DIN,
DON, DON, DON, DORON, DON, DON
DUN, DUN, DUN, DURUN, DUN, DUN.

Visitat l'Arc Romà de Cabanes, vam mamprendre a peu cap a la Pobla

Com a cloenda del projecte, vam rebre la visita de Vicent Marçà, autor de "La Fórmula Màgica". Agraïts, li donàram aquest present: un cabasset de palma ple de llepolies i una carinyosa poesia


12/11/2006 21:54:36