Al voltant de la farina
Projecte del C.R.A. curs 2009/10
Benlloch


Introducció

El pa de cada dia... Al pa pa i al vi vi... "pan con pan, comida de tontos"...De segur que si dónes una miradeta a les cases dels teus veïns i familiars hi ha una cosa que no falta... El PA!!!

Un producte de vital importància i amb una tradició tant arrelada als nostres pobles havia d'estar present al nostre centre.

En la societat actual sembla que ningú tinga temps, tots correm, i xicotets detalls del dia a dia força importants es van oblidant. Potser cada vegada més imitem el model urbanita i ens allunyem sense adonar-nos-en del model rural i les seues tradicions. I és que tampoc pretenem involucionar i anar a contracorrent però si que ens agradaria conservar aquelles maneres de fer més valuoses de la gent del nostre poble.

Amb una poca farina, aigua, llevat, sal i un poc d'estima per la tradició hem fet un bon pa que ens ha permés conèixer: la història de la farina, les eines tradicionls de l'ofici del moliner i del forner, el pa d'altres cultures (pa magrebí, pa romanés, pa búlgar...), prendre consciència de l'ús de la bossa de pa de roba, aprendre a cosir-les, a brodar-les i a pintar-les i a reduir l'ús de les bosses de plàstic.

Mmm, que bo! Coc de pebre roig, de sardina i pa casolà

Enquesta sobre l'ús de les bosses de pa

Per començar el projecte amb el màxim nombre de dades i, al mateix temps, informar a les famílies d'allò que volem fer al voltant de la farina i el seu producte estrella, és a dir, el pa, hem passat aquesta enquesta a tots els familiars:

SEXE:                    ___dona           ___home

EDAT:                    ___fins a 29      ___30-49          ___+50

FRANJA HORÀRIA:          ___abans 07:30    ___07:31–09:00    ___09:01-11:00    ___a partir d'11:01

PORTA BOSSA DE PA?:      ___SI             ___NO             ___DE VEGADES

Si respon que NO o DE VEGADES. Per què?    ___1              ___2              ___3

  1. No tinc bossa de pa

  2. No em recorde mai d'agafar-la

  3. No sap/No contesta

Creus que és important utilitzar la bossa de pa?             ___SI             ___NO

Quins beneficis penses que aporta utilitzar la bossa de pa?

 

 

 

I els resultats, analitzats, revisats i informatitzats pels alumnes del tercer cicle de primària han estat els següents:


SI62%
NO22%
DE VEGADES16%


Una jornada diferent

El dimarts 30 de març de 2010 va ser una jornada diferent. Pel matí vam fer la tradicional Mona de Pasqua, mentre que per la vesprada ens va visitar Benjamí Barberà i ens va explicar un munt de coses sobre els molins fariners. Anem a poc a poc: ben repentinats, ja que era a primera hora, mans netes i davantals posats, miràvem expectants les boles de massa que Susana, la tia de Paula, havia dut. Cal explicar que la pasta com a tal ja estava feta, i nosaltres la vam repastar un poc, li vam donar forma i la vam decorar al nostre gust ( fruita confitada, ou bullit...). Un cop posades a les llandes, les vam dur al forn i passats uns 20 minuts les teníem ben calentetes i saboroses. Tot un èxit! Per la vesprada, després de dinar (ens consta que alguns ja havien tastat les mones), ens vam reunir tots a l'aula d'usos múltiples, on Benjamí, covarxí de pro i mestre de mestres, ens va donar tota una lliçó sobre la història i el funcionament dels molins fariners. L'assut, la sèquia de conducció, la bassa, el cup, la casa del moliner, la botana, les moles, la roda d'aleps, les agulles i les cassoletes, la gronsa, les talegues, la pastera... Vocabulari que ens va resultar nou, però que ens servirà per tal de documentar-nos per al projecte que farem en breu: el pa.

Benjamí molent blat

Aquí ens explica les parts d'un molí

Susana i Isabel ens porten la pasta

Alumnes de 2n decorant la mona

Alumnes de 3r i 4t al forn

Infantil 3 anys: ja tenim la mona cuita!

I els de 4 anys, també!

I ara els de 5 anys...

I els de 1r...

I els de 2n...

I els de 3r i 4t...

I, per fi, els de 5é i 6é!



Marta, com es cus una bossa de pa?
                  
Avui dijous, 6 de maig de 2010, Marta, la mare de Sergi i Elena, ha vingut a l'escola i ens ha ensenyat com podem cosir una bossa de pa. I és que, dins del projecte d'enguany, estem fent enquestes sobre l'ús de la bossa de pa de roba i hem plantejat un concurs que consisteix en portar a l'escola bosses de pa per tal de decidir entre tots quina és la més bonica. Qui guanye serà obsequiat amb un val de 8 € per anar a pel pa. I és que, si ens conscienciàrem per tal d'evitar les bosses de plàstic, us imagineu quantes n'evitaríem? Ah! Avui també hem conegut Panera, la nostra mascota, que ha estat testimoni de tot el que ara explicarem. Bo, doncs a partir d'aquí, hem aportat la matèria primera (tela de vichy,cinta de biaix i veta) i Marta s'ha posat a la feina amb la seua super màquina Singer amb motoret: en primer lloc ha repuntat la part de baix i el lateral que estava obert, després ens ha explicat que, segons tipus de roba, val la pena fer un acabat anomenat costura francesa, que impedeix que la roba es desfile. Un cop cosit, ho ha marcat amb la planxa i ja només faltava fer una girada per tal de passar la veta, que és la que permetrà obrir i tancar la bossa i, fins i tot, traure'n unes nanses per transportar-la. Marta, ens ha explicat que la part llarga de qualsevol roba es diu el recte fil i n'és la forta, la part horitzontal, per on passen els fils de l'ordit és la part que es pot obrir amb més facilitat i, finalment, està la diagonal, que és la que s'anomena biaix, més flexible. Amb cinta de biaix ha rematat la girada. Què diríem del resultat? Una bossa perfecta, llesta per tal de decorar-la amb dibuixos o lletres. I, clar! Amb bosses així de boniques, qualsevol no les usa per tal d'anar a pel pa! Gràcies, Marta, ha estat tota una lliçó de costura!
 

Marta, Elena, Sergi i Panera escolten amb atenció...

Això Marta ho fa en un plis-plàs

Tots atents, que hem d'aprendre

Cinta de biaix per rematar la girada

Què em dieu del resultat?

Se't veu contenta Panera!


Brodem les bosses de pa

El taller de confecció ha funcionat de meravella. Ens han arribat a l'escola totes les bosses cosides amb l'ajuda de les famílies. Gràcies a totes les mares i àvies que heu participat.

Una vegada llestos i disposats ens hem posat a fer feina. I els xiquets i xiquetes han marcat, brodat i pintat totes i cadascuna de les bosses per utilitzar-les en el dia a dia.

Mireu que xules han quedat!!!

Què aplicats estem!!!

No perdem punt

Pintades també queden ben acabades

A pel pa tots en bossa de roba!

Concurs de bosses de pa

Si fem una mirada al passat recordarem que no fa massa temps tothom entrava al forn amb una bona bossa de pa de roba, de ganxet o bé amb un cabàs de palma. El que intentem des de l'escola amb aquest primer concurs de bosses de pa de roba és conscienciar a tota la comunitat educativa del fet que anar al forn amb una bossa de pa de roba és una bona manera d'anar a comprar el pa i un bon gest pel medi ambient.

De vegades es perden costums de gran valor social i aquesta n'és una. Nosaltres, els mestres d'aquesta escola, volem transmetre el valor d'aquest costum però per aconseguir aquest objectiu necessitem la col·laboració de la família ja que per als xiquets/es els models familiars són els més importants. Sí ells veuen els seus pares anar a comprar el pa amb bosses de pa de roba, potser ells en un futur també hi aniran.

Quina exposició!!

Comencen les votacions

A veure a veure...

Conscienciem el poble

Al pa aniràs i bossa de roba portaràs

Els guanyadors són...


                  

Els xiquets i xiquetes de primer cicle vam anar a casa Isabel a veure el funcionament d'un forn tradicional. Va fer tota mena de cocs: de pebre roig, de cansalada, de sardina, de molles... i també un bon pa. Vam aprendre a fer pa, vam conèixer els ingredients, pastàrem la massa, férem fogasses i barres i les vam coure al forn.

A la fi provàrem el producte final i ens adonàrem del seu bon gust.

La pasta ja està bona!

Isabel, una fornera experta

Quina bona pinta fa!

Ara ja som forners!